Vajinismus nasıl anlaşılır?

Vajinismusun kadınların %1 ila 17’sini etkilediği düşünülmektedir. “Genito pelvik ağrı / penetrasyon bozukluğu” olarak da bilinir.

Kişi tarafından utanç verici veya rahatsız edici olarak algılanabilir. Bu da bireylerin durumu dile getirmelerinin önüne geçebilmekte.

Vajinismusun belirti ve semptomlarına değinmeden, bu durumun ne olduğunu ve olası nedenlerini kısaca inceleyelim.

Vajinismus Nedir?

İstemsiz kas kasılmalarını, spazmları ve pelvik krampları içerir.

Bu istemsiz kasılmalar tipik olarak, cinsel penetrasyona karşı bir kaygı veya travma tepkisi gibi bir uyaranla ortaya çıkabilir.

Cinsel ilişkiyi ve hatta jinekolojik muayeneyi ağrılı veya imkansız hale getirebilir.

Vajinismus olduğumu nasıl anlarım?

Vajinismus belirtileri:

• Cinsel aktivite ile ilişkili korku veya ağrı
  • Cinsel istek kaybı veya performans kaygısı
  • Pelvik bölge veya duvarın rastgele kas spazmları
  • Masaj, ön sevişme veya oral stimülasyondan kaynaklanan spazmlar
  • Hipertonik pelvik taban: rahatsız edici veya ağrılı uzun ve sürekli kasılmalar
  • Kalça, hamstring, bel ve karın kaslarında gerginlik

vajinismus nasıl anlaşılırSemptomlar hafif ila şiddetli arasında değişebilir, istemsizdir ve genellikle müdahale veya tedavi olmaksızın iyileşmez.

Vajinismus, ciddi duygusal ve psikolojik sıkıntılara yol açarak yaşam kalitesini etkileyebilir ve sağlıklı cinsel ilişkileri sürdürmeyi zorlaştırabilir.

Vajinismus, kişilerin cinsel olarak uyarılmasını engellemez, ancak cinsel ilişki konusunda endişeye yol açabilir ve kişilerin cinsel ilişkiden veya vajinal penetrasyondan kaçınmasına neden olabilir.

Vajinismus Hakkında Kısa Bilgiler

• Vajinismus, tıbbi faktörlerin yanı sıra psikolojik faktörlerden de kaynaklanabilir.
  • Tedavi birçok kadın için oldukça etkili olabilir
  • Zamanla kötüleşebilir, ancak tedavi de edilebilir
  • Bulaşıcı değildir ve istem dışıdır
  • Semptomların şiddeti ve türü kişiye göre değişebilir

Vajinismus olup olmadığı nasıl anlaşılır?

Vajinismus teşhisini resmi olarak kadın doğum uzmanları koyabilse de, bu durumdan etkilendiğinizi gösterebilecek birkaç önemli semptom vardır. Bunlardan herhangi biriyle karşılaşırsanız, lisanslı bir uzman tarafından değerlendirilmeniz önerilir.

Bu durumun, hakkında konuşmak zor olsa da, düşündüğünüzden daha yaygın olduğunu ve yalnız olmadığınızı bilin. Vücudunuz size bir sebepten dolayı sinyaller gönderiyor. Onu dinleyin. Yaşadığınız zorlukların üstesinden gelmeye bir adım daha yaklaşacaksınız.

bursa psikolog hülya zanbak
Uzman Klinik Psikolog Hülya Zanbak Kimdir?

1990 yılında Hacettepe Üniversitesi Psikoloji bölümünden mezun oldu. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı‘nda, klinik psikoloji uzmanlığını aldı. Türkiye Futbol Federasyonu tarafından verilmekte olan spor psikolojisipsikolojik performans danışmanlığı eğitimlerini tamamladı.1996-2004 yılları arasında Uludağ Üniversitesi (Bursa) Psikiyatri Anabilim Dalı’nda, 2005 yılından itibaren de Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi‘nde olmak üzere meslekte 24 yılını tamamlamıştır.

Aynı zamanda, Bursaspor Futbol Kulübü‘nde psikolojik performans danışmanı olarak görev yapmıştır. 2000-2012 yılları arasında UÜ. SHMYO Sağlık Psikolojisi, Eğitim Fakültesi PDR bölümünde çocuğu tanıma ve değerlendirme, ruh sağlığı ve davranış bozuklukları, klinik psikoloji derslerinde eğitmenlik yapmıştır.

Dumlupınar Üniversitesi‘nin yürütmekte olduğu Aile Danışmanlığı Eğitimi’nde eğitmen olarak görev almış, Bilişsel davranışçı terapi, sanatla terapi, stres yönetimi eğitimlerini tamamlamıştır. Bursa A4 Psikiyatri Merkezi’nde çalışmaktadır.

Vajinismus Türleri

Birincil

“Yaşam boyu vajinismus” olarak da bilinen birincil tipte olanlar, vajinaya herhangi bir şey girdiğinde (veya girmeye çalıştığında) ağrı ve/veya rahatsızlık hissederler.

Birincil tipe sahip olanlar, tüm yaşamları boyunca durumla uğraşmışlardır. Genellikle ilk kez cinsel ilişkiye girildiğinde veya bir doktor tarafından ilk kez pelvis muayenesi yapıldığında yaşanır.

İkincil

Sekonder vajinismusu olanlar geçmişte ağrısız penetrasyon elde etmişlerdir. Penetrasyonda zorluk yaratan bir yaşam olayı, tıbbi durumdaki değişiklik, yeni sağlık durumu veya yaşam stresi meydana gelebilir.

Vajinismus Belirtileri ve Belirtileri Nelerdir?

vajinismus olduğumu nasıl anlarımVajinismusun önde gelen belirtisi disparonidir (ağrılı seks). Bu, genellikle bir problemin ilk belirtisidir. Cinsel ilişki sebepli ağrı, genellikle penetrasyon (veya penetrasyon girişimi) bittikten sonra ortadan kalksa da, durum her zaman böyle olmayabilir.

Birçok kadın ağrıyı yanma veya baskı olarak tanımlar. Vajinismuslu kadınlarda kanama olabilir. Rahatsızlık cinsel ilişki ile sınırlı değildir. Pelvik muayeneler sırasında ağrı veya rahatsızlık yaygındır.

Vajinismus, fiziksel stresörler, duygusal stresörler veya her ikisi nedeniyle oluşabilen bir durumdur. Beklenti haline gelebilir, yani kişi olmasını beklediği için olur.

Vajinismus olduğunu nasıl anlarsın?

Vajinismus olabileceğini düşünüyorsanız ne yapabilirsiniz?

Birçok kadın vajinismusla yaşamayı seçiyor. Aynı kaderi yaşamak zorunda değilsiniz.

Vajinismus olabileceğinizden şüpheleniyorsanız, her zaman bir kadın doğum doktoruna başvurmanız önerilir. Kadın doğum uzmanı sizi bir cinsel terapiste yönlendirebilir. Cinsel terapist, bir psikolog veya psikiyatrist olabilir.

Vajinismus hakkında istatistikler

• Vajinismus oranının dünya genelinde yılda %1-17 arasında olduğu düşünülmektedir. Kuzey Amerikalı kadınların %12 ila %21’i sağlık hizmeti sağlayıcılarına bir tür genito-pelvik ağrı bildirmektedir ve Kuzey Amerikalı kadınların yaklaşık %15’i düzenli olarak disparoni (ağrılı seks) yaşadıklarını bildirmektedir.
  • Doğum kontrol kliniğine başvuran kadınlar arasında yapılan bir anket, 100 kadından 16’sının vajinismus semptomları gösterdiği sonucuna varmıştır.
  • İrlanda’da her 1000 evlilikten 5’inin vajinismustan etkilendiğini tahmin ediliyor.

Vajinismus hakkında daha fazla istatistik

Dünya genelinde:

• Vajinismuslu kadınların yüzde 53’ü evli
  • %53’ü 26 ile 35 yaşları arasında
  • Özel bir Amerikan kliniğine göre vajinismus şikayetlerinin %18’i 25 yaşın altındaki kişilerden geliyor.
  • Vajinismuslu kadınların %26’sı 36 ila 50 yaş arasındadır
  • Vajinismus hastalarının %9’u 51 yaş ve üzerindedir.

Gördüğünüz gibi vajinismus dünyadaki birçok kadının başına geliyor. Eğer bundan muzdaripseniz bilin ki vajinismus çözümleri mevcut.